Rola Percepcji Słuchowej w Edukacji – Klucz do Rozwoju Dzieci

Percepcja słuchowa odgrywa kluczową rolę w rozwoju dziecka, wpływając na zdolność rozumienia mowy, koncentrację oraz umiejętności społeczne i szkolne. Dowiedz się, jak nauczyciele i rodzice mogą wspierać rozwój słuchowy, który stanowi fundament edukacyjny i społeczny dzieci w wieku przedszkolnym.
Rola percepcji słuchowej w edukacji

Rola percepcji słuchowej w edukacji

Jako nauczyciele zajmujący się dziećmi w okresie wczesnodziecięcym mają wyjątkową okazję kształtować i rozwijać ich podstawowe umiejętności, które stanowią fundament dalszej edukacji. Jednym z kluczowych obszarów, na który warto zwrócić szczególną uwagę, jest percepcja słuchowa, czyli zdolność do odbierania, rozumienia i interpretowania dźwięków, jest fundamentem w procesie uczenia się.

W rozwijaniu tej umiejętności nauczyciele żłobkowi i przedszkolni odgrywają ogromną rolę, ponieważ percepcja słuchowa bezpośrednio wpływa na rozwój mowy, zdolność koncentracji, interakcje społeczne oraz późniejsze umiejętności szkolne, takie jak czytanie i pisanie..

Percepcja słuchowa angażuje trzy rodzaje słuchu:

Słuch Fizyczny

słuch fizyczny; odpowiedzialny za prawidłowe odbieranie wrażeń słuchowych

Słuch Muzyczny

słuch muzyczny; odpowiedzialny za różnicowanie wysokości i jakości dźwięków oraz odstępów między nimi

Słuch Fonematyczny

słuch fonematyczny; odpowiedzialny za identyfikowanie i różnicowanie dźwięków mowy ludzkiej (fonemów)

W percepcji mowy uczestniczy zarówno słuch fizyczny jak i muzyczny oraz fonematyczny. Dzięki słuchowi fizycznemu dziecko jest w stanie opanować mowę, dzięki muzycznemu może wyraziście czytać i rejestrować mowę. Dzięki słuchowi fonematycznemu może świadomie dokonywać analizy i syntezy słuchowej. Ten typ słuchu pozwala  wyodrębniać zdania  z  potoku mowy, wyrazu w zdaniu, sylaby i głoski w wyrazach, może łączyć we właściwej kolejności, odróżniać podobne głoski. Do tych operacji potrzebna jest dobra pamięć słuchowa. Niewłaściwe funkcjonowanie któregokolwiek słuchu powoduje trudności w czytaniu i pisaniu. Warto pamiętać o tym, że za odbiór muzyki odpowiada lewe ucho a prawa półkula, za odczytywanie mowy prawe ucho (lewa półkula).

Rola percepcji słuchowej w edukacji

Wg M. Bogdanowicz w słuchu fonematycznym wyodrębnia się następujące czynności:

Spostrzeganie i odróżnianie od siebie wypowiadanych głosek , a także zjawisk prozodycznych (akcent, intonacja, tempo mowy)

Spostrzeganie i odróżnianie od siebie wypowiadanych głosek , a także zjawisk prozodycznych (akcent, intonacja, tempo mowy).

Różnicowanie elementarnych jednostek języka (fonemów).

Różnicowanie elementarnych jednostek języka (fonemów).

Analizę i syntezę głoskową i sylabową wyrazów, zdań.

Analizę i syntezę głoskową i sylabową wyrazów, zdań.

Narząd słuchu zaczyna rozwijać się już od piątego tygodnia życia prenatalnego, w dwunastym zaś płód słyszy głos matki. Rozwój słyszenia trwa aż do około dziesiątego roku życia dziecka. Kluczowym dla rozwijania kompetencji słuchowych jest ustalenie, że słuch fizyczny dziecka jest w normie.  Co oznacza, że aby dziecko mogło spostrzegać dźwięki, jego analizator słuchowy powinien być anatomicznie sprawny. Narzędziem do sprawdzenia stanu całej drogi słuchowej małego dziecka są obiektywne (bez udziału pacjenta) badania słuchu a w tym kluczowe: audiometria impedancyjna, otoemisja akustyczna, ocena potencjałów wywołanych z pnia mózgu (ABR). W okresie wczesnodziecięcym układ słuchowy narażony jest wielokrotnie na okresowe gorsze funkcjonowanie. Częste przewlekłe stany zapalne ucha środkowego, infekcje górnych dróg oddechowych, niedrożność trąbek słuchowych oraz przerost trzeciego migdała powodują, że dziecko nie słyszy prawidłowo w czasie choroby. Zależnie od schorzenia czas pogorszonego słyszenia trwać może od kilku tygodni do kilku miesięcy i powtarzać się cyklicznie przez kilka lat. Ważne jest, aby jak najszybciej i najskuteczniej eliminować przyczyny niedosłyszenia. Długotrwałe stany chorobowe, skutkować mogą w przyszłości powstaniem zaburzeń przetwarzania słuchowego. Dzieje się tak na skutek niepełnego dostarczania bodźców dźwiękowych w okresie kluczowym dla rozwoju słuchu fonematycznego.

Podsumowując, najważniejszym elementem kształtowania się prawidłowego słuchu dziecka jest:

Znaczenie wsparcia percepcji słuchowej w edukacji

Znaczenie wsparcia percepcji słuchowej w edukacji

Dzięki odpowiedniej opiece i świadomości o znaczeniu percepcji słuchowej nauczyciele i rodzice mogą wspomagać rozwój dzieci, zapewniając im szansę na pełny rozwój w sferze edukacyjnej i społecznej.

Główne aspekty roli percepcji słuchowej w edukacji:

Ćwiczenia funkcji słuchowych mają za zadanie usprawnianie:

Rozwój funkcji słuchowych w poszczególnych okresach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym:

3-latek
3-latek:

•  określa kierunek, z którego dochodzi dźwięk,
•  identyfikuje dźwięki pochodzące z najbliższego otoczenia,
•  łączy obrazki z prezentowanym dźwiękiem.

4-latek
4-latek:

• wyklaskuje prosty rytm,
• umie odszukać i nazwać przedmioty wydające dźwięki,
• dokonuje podziału zadań na wyrazy,
• podejmuje próby dzielenia wyrazów a sylaby, wymienia wyrazy rozpoczynające się daną sylabą,

5-latek
5-latek:

• powtarza prezentowane rytmy,
• odtwarza rytmy według podanego wzoru graficznego,
• tworzy schematy graficzne do prezentowanych rytmów,
• przelicza usłyszane dźwięki i odwzorowuje ich liczebność za pomocą drobnych przedmiotów:
patyczków, klocków, kredek, itp.,
• potrafi wybrać spośród kilku przedmiotów 2 wydających taki sam dźwięk,
• dokonuje podziału zdania na wyrazy, porównuje długość zdań, przelicza liczbę wyrazów w zdaniu,
• dzieli wyrazy na sylaby, przelicza sylaby i porównuje długość wyrazów, wskazuje przedmioty
• zawierające w swojej nazwie określoną liczbę sylab,
• dokonuje syntezy sylabowej wyrazów,
• wyodrębnia głoski w wyrazach – rozpoznaje i nazywa głoski w nagłosie (na początku), wygłosie (na końcu) oraz w środku wyrazów o prostej budowie fonetycznej,
• potrafi wyodrębnić wyrazy różniące się jedną głoską, np. dom – tom, masa – kasa, noc – nos.

6-7-latek
6-7-latek:

• dokonuje pełnej analizy i syntezy sylabowej i głoskowej,
• prawidłowo różnicuje głoski.
• odnajduje obrazki, których nazwy tworzą rymy

Objawy zaburzeń percepcji słuchowej występujące u dzieci w wieku przedszkolnym:

Wskazówki i przykłady ćwiczeń dla nauczycieli wspierające percepcję słuchową u najmłodszych.

Wskazówki i przykłady ćwiczeń dla nauczycieli wspierające percepcję słuchową u najmłodszych.

1. Stosowanie różnorodnych bodźców dźwiękowych

Wprowadzenie różnych dźwięków do codziennych zajęć pomaga dzieciom rozwinąć zdolność rozróżniania i identyfikowania dźwięków. Wykorzystywać można instrumenty, nagrania dźwięków przyrody jak również dźwięki otaczającej przestrzeni podczas spacerów. Ważne jest zachęcanie dzieci do rozpoznawania i naśladowania dźwięków.

2. Wprowadzanie zabaw wspierających słuch fonematyczny

Zabawy polegające na rozpoznawaniu dźwięków i ich położenia w wyrazie mogą znacząco wspierać rozwój słuchu fonematycznego, który jest podstawą nauki czytania.

3. Zwracanie uwagi na wyraźną artykulację i tempo mówienia.

Mówienie w wolnym, równym tempie i z wyraźną artykulacją pozwala dzieciom lepiej przyswajać dźwięki i naśladować je. Nauczyciele mogą stosować tzw. mówienie „jasne i wyraźne” w rozmowach z dziećmi, co nie tylko sprzyja rozumieniu mowy, ale także ułatwia naukę nowych słów i zdań.

4. Stosowanie rytmiki i zabaw z muzyką

Zabawy rytmiczne, taniec i śpiew to doskonałe sposoby na rozwijanie percepcji słuchowej. W rytmicznych piosenkach czy układankach muzycznych dzieci ćwiczą rozpoznawanie rytmu i intonacji, co wspiera nie tylko słuch, ale także koordynację ruchową i rozwój języka.

Dzięki tym zabawom dzieci mogą rozróżniać dźwięki niskie i wysokie, ciche i głośne, szybkie i wolne:

5. Ćwiczenia wspierające koncentrację słuchową

Proste zabawy wymagające skupienia uwagi, jak:

Można także wprowadzać zadania wymagające skupienia na głosie nauczyciela, takie jak:

6. Wspieranie umiejętności lokalizacji i lateralizacji dźwięku.

7. Ćwiczenia wspomagające pamięć słuchową

Zabawa w „głuchy telefon”, czy „słuchowe memo”, to proste sposoby na wsparcie pamięci słuchowej. Można również wprowadzać:

8. Tworzenie spokojnych przestrzeni bez zakłóceń

W przestrzeniach edukacyjnych warto zadbać o redukcję hałasu i zapewnienie warunków do efektywnego słuchania. Przy intensywnych dźwiękach otoczenia, dzieci mogą mieć trudności ze zrozumieniem i przetworzeniem mowy, co może wpłynąć na koncentrację i naukę. Warto zadbać o to, aby część aktywności słuchowych odbywała się w cichym otoczeniu, a hałas był ograniczony.

9. Wczesne zauważanie trudności i indywidualizacja wsparcia

Poza stymulacją ważnym elementem rozwoju percepcji słuchowej jest obserwacja dzieci i zwrócenie uwagi na to, które  mogą mieć trudności z przetwarzaniem dźwięków. W razie potrzeby zaproponowanie rodzicom wykonania badania słuchu i  konsultację ze specjalistą w zakresie uszu i słuchu (laryngolog, audiolog, protetyk słuchu).

Wskazówki i przykłady ćwiczeń dla nauczycieli wspierające percepcję słuchową u najmłodszych.

Wspieranie percepcji słuchowej u najmłodszych to inwestycja w ich przyszłe sukcesy edukacyjne i społeczne. Wczesne rozwijanie tej zdolności pomoże dzieciom w lepszym rozumieniu mowy, nauce czytania i pisania oraz efektywnym funkcjonowaniu w grupie. Nauczyciele mają unikalną możliwość kształtowania tych umiejętności, aby zapewnić swoim podopiecznym jak najlepszy start na ścieżce edukacyjnej.

Bibliografia:

Bogdanowicz M., „Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym”, Warszawa 1991

D. Emiluta-Rozya, „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym”, Warszawa 1994

A.Mauer, „Kształtowanie świadomości fonologicznej u dzieci przedszkolnych. Analiza i synteza sylabowa i fonemowa”, Kraków 1997r.

I. Styczek, „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego”, Warszawa 1982

A. Lowe, „Rozwijanie słuchu w zabawie”, Warszawa 1983

Pod red. Pruszewicz A., Audiologia kliniczna. Zarys”, Poznań 2003

A.Mauer, „Kształtowanie świadomości fonologicznej u dzieci przedszkolnych. Zabawy z rymami”, Kraków 1997r

Pod red.Śliwińskiej-Kowalskiek M. „Audiologia kliniczna”, Łódź 2005

Martyna Szajbner Amilaut

Autorka:
Mgr Martyna Szajbner,
Pedagożka Specjalna, Protetyczka słuchu

Otwórz czat
Potrzebujesz pomocy?
Amilaut - Usłysz więcej!
Zarezerwuj wizytę u naszego audiologa, który przeprowadzi badanie słuchu i omówi opcje leczenia.