System Phonak Roger jako wsparcie słuchowe dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego.

Dobór konkretnego nadajnika i odbiornika powinien być przeprowadzany w porozumieniu z protetykiem słuchu, rodzicami i innymi specjalistami prowadzącymi terapię. Tylko właściwie dopasowany system i prawidłowa obsługa zapewnią najlepsze efekty w rozumieniu mowy i usprawnią komunikację dziecka w każdej sytuacji.

Spis treści

Phonak Roger

System Phonak Roger

Co to jest system wspomagający słyszenie?

Definicja
System wspomagający słyszenie to zestaw urządzeń komunikujących się bezprzewodowo.
  • Minimum dwa urządzenia: nadajnik (mikrofon) i odbiornik (aparat słuchowy, implant ślimakowy lub dedykowany odbiornik np. Roger Focus dla dzieci z APD).
  • Zaprojektowany, aby ułatwiać słyszenie i rozumienie mowy w trudnych warunkach akustycznych, takich jak hałas, pogłos czy większa odległość od rozmówcy.

Zasada działania systemu Phonak Roger.

  1. Mówca (np. logopeda, nauczyciel, rodzic) nosi nadajnik – mikrofon umieszczony na szyi lub przypięty do ubrania.
  2. Słuchacz (dziecko) korzysta z odbiorników:
    o Mogą to być aparaty słuchowe, implanty ślimakowe lub specjalne odbiorniki Roger Focus (dla dzieci z APD).
  3. Jednokierunkowa transmisja: dźwięk przesyłany jest od mówcy prosto do odbiornika dziecka, co ogranicza wpływ szumów otoczenia. Nie działa to w drugą stronę. Dziecko nie może odpowiedzieć nauczycielowi przy użyciu systemu wspomagającego słyszenie.

Dla kogo przeznaczony jest system Phonak Roger?

System wspomagający słyszenie szczególnie polecany jest:
    1. Użytkownikom aparatów słuchowych lub procesorów mowy (implanty ślimakowe).
    2. Dzieciom i dorosłym ze zdiagnozowanymi trudnościami w rozumieniu mowy w hałasie i pogłosie, w tym:
    • Zaburzeniami przetwarzania słuchowego (CAPD).
    • Zaburzeniami uwagi (ADD, ADHD).
    • Zaburzeniami integracji sensorycznej (SI).

Elementy systemu Roger dla dzieci z APD.

    • Odbiornik to Roger Focus II.
      • Niewielkie urządzenie zakładane na uszy dziecka lub podłączane do aparatu słuchowego/implantu.
      • Odbiera sygnał z nadajnika i dostarcza go bezpośrednio do ucha.
    • Nadajnik (Roger On-najcześciej, Roger Select, Roger Touch Screen, Roger Clip-On Mic).
      • Przekazuje czysty sygnał głosu od mówcy do odbiornika.
      • Wybór modelu zależy od potrzeb dziecka (ustalany w porozumieniu protetyka słuchu, rodziców i specjalistów prowadzących).
Główne nadajniki Phonak Roger:
    Roger Clip-On Mic
    • Mały mikrofon przypinany na ubranie.
    • Zasięg do 10 m (najlepiej w zasięgu wzroku).
    • Nosi się go zwykle przy kołnierzyku/bluzce.
    • Dobrze sprawdza się w sytuacjach jeden na jeden.
    Roger On-najczęście wykorzystywany dla dzieci z APD
    • Zaawansowany mikrofon z funkcją rozpoznawania kierunku mowy.
    • Automatycznie wybiera rozmówcę, ułatwiając wieloosobowe konwersacje.
    • Może pełnić funkcję zestawu słuchawkowego (po podłączeniu do komputera kablem USB).
    • Odporny na zachlapania (ale nie w pełni wodoodporny).
    • Posiada aplikację do zdalnego zarządzania.
    Roger Select
    • Mikrofon wielokierunkowy z Bluetooth®.
    • Idealny w hałaśliwym otoczeniu, szczególnie na stole w trakcie rozmów w grupie.
    • Może automatycznie przełączać się między osobami mówiącymi lub pozwala na ręczne wybranie źródła dźwięku.
    Roger Touch Screen
    • Nadajnik zaprojektowany głównie z myślą o zastosowaniach szkolnych (np. nauczyciel nosi nadajnik, uczeń ma odbiornik).
    • Łatwy w obsłudze, intuicyjny interfejs dotykowy.

Zalety systemów wspomagających słyszenie Phonak Roger.

Poprawa rozumienia mowy w hałasie i z odległości.

Eliminacja lub redukcja skutków dystansu między rozmówcą a słuchaczem.

Kompensacja hałasu i pogłosu, dzięki czemu dziecko wyraźniej słyszy głos terapeuty lub nauczyciela.

Uniwersalność
  • Dostępne rozwiązania dla różnych stopni ubytku słuchu i w różnych aparatach/implantach.
  • Możliwość dołączenia odbiornika Roger Focus II dla dzieci z centralnymi zaburzeniami słuchu (CAPD), nawet bez fizycznegoubytku słuchu.
Łatwość obsługi
  • Niewielkie, lekkie urządzenia.
  • Proste włączanie/wyłączanie.
  • Możliwość ładowania, bez konieczności wymiany baterii.
  • Odpowiednie do użytku w różnych warunkach (nadajniki odporne na zachlapania).

Jak wykorzystać system Roger w pracy logopedy?

  1. Indywidualna terapia:
    • Przypnij nadajnik (np. Roger Clip-On Mic) do swojego ubrania.
    • Sprawdź, czy odbiornik dziecka (np. Roger Focus) jest włączony i sparowany z nadajnikiem.
    • Upewnij się, że mikrofon jest w odpowiedniej odległości od Twoich ust (ok. 20 cm).
  2. Zajęcia grupowe:
    • Umieść nadajnik (Roger On lub Roger Select) na stole lub wybierz tryb dookólny, by rejestrował wypowiedzi wszystkich uczestników.
    • Dziecko z odbiornikiem słyszy wyraźniej głosy pozostałych dzieci.
  3. Zajęcia multimedialne:
    • Połącz nadajnik z urządzeniem multimedialnym (komputer, tablet) kablem USB lub przez Bluetooth (w zależności od modelu).
    • Upewnij się, że dźwięk z materiałów audio-wizualnych jest przekazywany bezpośrednio do uszu dziecka.
  4. Kontrola i konserwacja:
    • Regularnie ładuj urządzenia.
    • Sprawdzaj, czy nie są zabrudzone lub uszkodzone.
    • Uczul rodziców na konieczność codziennego sprawdzania działania odbiorników.

Możliwe dofinansowania systemu wspomagającego słyszenie.

NFZ i PCPR – w przypadku:

    1. Niedosłuchu powyżej 30 dB wśród dzieci z niedosłuchem, warunkuje możliwość uzyskania dofinansowania.
    2. Dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchu (CAPD), bez niedosłuchu.
      Zlecenie uprawniające do refundacji wystawia lekarz audiolog na podstawie wyników badania przetwarzania słuchowego.
    3. Dofinansowanie PCPR może otrzymać dziecko z orzeczoną niepełnosprawnością.

Roger On i Roger Focus II, instrukcja obsługi.

UWAGA! Instrukcja dotyczy użytkowania systemu, który został już skonfigurowany w gabinecie protetyka słuchu. System składa się z dwóch części:
  • Nadajnika Roger On
  • Dwóch odbiorników Roger Focus II

Obsługa nadajnika:

Należy zawiesić nadajnik na szyi i przesunąć przełącznik na „I”. Nadajnik automatycznie łączy się z odbiornikami. Od tego momentu można korzystać z nadajnika. Nadajnik należy zawiesić za szyi. Na szyi nauczyciela powinien znajdować się wyłącznie nadajnik. Należy zdjąć wszelkie ozdoby, nie nosić swetrów z guzikami, innymi twardymi ozdobami. Każde stuknięcie nadajnika o twardą powierzchnie wywoła dyskomfort słuchowy u dziecka.
Wyłączenie nadajnika polega na przesunięciu przełącznika na pozycje „O”. Nie należy zabierać ze sobą nadajnika do innego pomieszczenia niż to, w którym znajduje się dziecko np. toaleta czy pokój nauczycielski. Nadajnik ma zasięg kilkudziesięciu metrów, działa również przez ściany.

Obsługa odbiorników:

Dziecko samodzielnie nakłada odbiorniki. Zostało poinstruowane przez protetyka słuchu jak to robić, przećwiczyło wkładanie i zdejmowanie. Potrafi zrobić to samodzielnie. Potrafi włączyć i wyłączyć odbiorniki.
Nadajnik prawy ma czerwoną końcówkę.
Nadajnik lewy ma niebieską końcówkę.

ZAKŁADANIE:

Należy przetrzeć silikonową końcówkę chusteczką medyczną.
Najpierw zakładamy większą część zauszną za małżowinę, następnie końcówkę czerwoną lub niebieską do otworu ucha. Należy dopchnąć końcówkę tak, aby cała zniknęła w przewodzie słuchowym. Dziecko powinno wyczuć moment, w którym końcówka jest na miejscu. Żyłka odchodząca od aparatu słuchowego powinna przylegać do skóry głowy.

ZDEJMOWANIE:

Należy zdjąć zza ucha a następnie chwytając żyłkę blisko otworu ucha wyjąć końcówkę z przewodu słuchowego.
Włączenie i wyłączenie odbiorników następuje przez otworzenie komory baterii (wyłączenie) i zamknięci komory baterii (włączenie) lub przytrzymanie dolnego przycisku na odbiorniku (w przypadku urządzeń ładowanych). Gdy dziecko nie używa urządzeń, powinny być przechowywane w bezpiecznym miejscu.

Podsumowanie

Systemy wspomagające słyszenie Phonak Roger stanowią istotną pomoc dla dzieci z ubytkami słuchu oraz zaburzeniami przetwarzania słuchowego. W pracy logopedy pozwalają na:
  • Skoncentrowanie uwagi dziecka na wypowiedziach terapeuty.
  • Lepszą percepcję dźwięków mowy w niesprzyjających warunkach.
  • Szybsze postępy w terapii dzięki wyraźniejszemu odbiorowi informacji słuchowych.

Warto pamiętać: Dobór konkretnego nadajnika i odbiornika powinien być przeprowadzany w porozumieniu z protetykiem słuchu, rodzicami i innymi specjalistami prowadzącymi terapię. Tylko właściwie dopasowany system i prawidłowa obsługa zapewnią najlepsze efekty w rozumieniu mowy i usprawnią komunikację dziecka w każdej sytuacji.

Otwórz czat
Potrzebujesz pomocy?
Amilaut - Usłysz więcej!
Zarezerwuj wizytę u naszego audiologa, który przeprowadzi badanie słuchu i omówi opcje leczenia.