System Phonak Roger jako wsparcie słuchowe dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego.
Spis treści
Phonak Roger
Co to jest system wspomagający słyszenie?
System wspomagający słyszenie to zestaw urządzeń komunikujących się bezprzewodowo.
- Minimum dwa urządzenia: nadajnik (mikrofon) i odbiornik (aparat słuchowy, implant ślimakowy lub dedykowany odbiornik np. Roger Focus dla dzieci z APD).
- Zaprojektowany, aby ułatwiać słyszenie i rozumienie mowy w trudnych warunkach akustycznych, takich jak hałas, pogłos czy większa odległość od rozmówcy.
Zasada działania systemu Phonak Roger.
- Mówca (np. logopeda, nauczyciel, rodzic) nosi nadajnik – mikrofon umieszczony na szyi lub przypięty do ubrania.
- Słuchacz (dziecko) korzysta z odbiorników:
o Mogą to być aparaty słuchowe, implanty ślimakowe lub specjalne odbiorniki Roger Focus (dla dzieci z APD). - Jednokierunkowa transmisja: dźwięk przesyłany jest od mówcy prosto do odbiornika dziecka, co ogranicza wpływ szumów otoczenia. Nie działa to w drugą stronę. Dziecko nie może odpowiedzieć nauczycielowi przy użyciu systemu wspomagającego słyszenie.
Dla kogo przeznaczony jest system Phonak Roger?
-
- Użytkownikom aparatów słuchowych lub procesorów mowy (implanty ślimakowe).
- Dzieciom i dorosłym ze zdiagnozowanymi trudnościami w rozumieniu mowy w hałasie i pogłosie, w tym:
- Zaburzeniami przetwarzania słuchowego (CAPD).
- Zaburzeniami uwagi (ADD, ADHD).
- Zaburzeniami integracji sensorycznej (SI).
Elementy systemu Roger dla dzieci z APD.
-
- Odbiornik to Roger Focus II.
- Niewielkie urządzenie zakładane na uszy dziecka lub podłączane do aparatu słuchowego/implantu.
- Odbiera sygnał z nadajnika i dostarcza go bezpośrednio do ucha.
- Odbiornik to Roger Focus II.
-
- Nadajnik (Roger On-najcześciej, Roger Select, Roger Touch Screen, Roger Clip-On Mic).
- Przekazuje czysty sygnał głosu od mówcy do odbiornika.
- Wybór modelu zależy od potrzeb dziecka (ustalany w porozumieniu protetyka słuchu, rodziców i specjalistów prowadzących).
- Nadajnik (Roger On-najcześciej, Roger Select, Roger Touch Screen, Roger Clip-On Mic).
- Roger Clip-On Mic
- Mały mikrofon przypinany na ubranie.
- Zasięg do 10 m (najlepiej w zasięgu wzroku).
- Nosi się go zwykle przy kołnierzyku/bluzce.
- Dobrze sprawdza się w sytuacjach jeden na jeden.
- Zaawansowany mikrofon z funkcją rozpoznawania kierunku mowy.
- Automatycznie wybiera rozmówcę, ułatwiając wieloosobowe konwersacje.
- Może pełnić funkcję zestawu słuchawkowego (po podłączeniu do komputera kablem USB).
- Odporny na zachlapania (ale nie w pełni wodoodporny).
- Posiada aplikację do zdalnego zarządzania.
- Roger Select
- Mikrofon wielokierunkowy z Bluetooth®.
- Idealny w hałaśliwym otoczeniu, szczególnie na stole w trakcie rozmów w grupie.
- Może automatycznie przełączać się między osobami mówiącymi lub pozwala na ręczne wybranie źródła dźwięku.
- Roger Touch Screen
- Nadajnik zaprojektowany głównie z myślą o zastosowaniach szkolnych (np. nauczyciel nosi nadajnik, uczeń ma odbiornik).
- Łatwy w obsłudze, intuicyjny interfejs dotykowy.
Zalety systemów wspomagających słyszenie Phonak Roger.
Eliminacja lub redukcja skutków dystansu między rozmówcą a słuchaczem.
Kompensacja hałasu i pogłosu, dzięki czemu dziecko wyraźniej słyszy głos terapeuty lub nauczyciela.
Uniwersalność
- Dostępne rozwiązania dla różnych stopni ubytku słuchu i w różnych aparatach/implantach.
- Możliwość dołączenia odbiornika Roger Focus II dla dzieci z centralnymi zaburzeniami słuchu (CAPD), nawet bez fizycznegoubytku słuchu.
- Niewielkie, lekkie urządzenia.
- Proste włączanie/wyłączanie.
- Możliwość ładowania, bez konieczności wymiany baterii.
- Odpowiednie do użytku w różnych warunkach (nadajniki odporne na zachlapania).
Jak wykorzystać system Roger w pracy logopedy?
- Indywidualna terapia:
- Przypnij nadajnik (np. Roger Clip-On Mic) do swojego ubrania.
- Sprawdź, czy odbiornik dziecka (np. Roger Focus) jest włączony i sparowany z nadajnikiem.
- Upewnij się, że mikrofon jest w odpowiedniej odległości od Twoich ust (ok. 20 cm).
- Zajęcia grupowe:
- Umieść nadajnik (Roger On lub Roger Select) na stole lub wybierz tryb dookólny, by rejestrował wypowiedzi wszystkich uczestników.
- Dziecko z odbiornikiem słyszy wyraźniej głosy pozostałych dzieci.
- Zajęcia multimedialne:
- Połącz nadajnik z urządzeniem multimedialnym (komputer, tablet) kablem USB lub przez Bluetooth (w zależności od modelu).
- Upewnij się, że dźwięk z materiałów audio-wizualnych jest przekazywany bezpośrednio do uszu dziecka.
- Kontrola i konserwacja:
- Regularnie ładuj urządzenia.
- Sprawdzaj, czy nie są zabrudzone lub uszkodzone.
- Uczul rodziców na konieczność codziennego sprawdzania działania odbiorników.
Możliwe dofinansowania systemu wspomagającego słyszenie.
NFZ i PCPR – w przypadku:
- Niedosłuchu powyżej 30 dB wśród dzieci z niedosłuchem, warunkuje możliwość uzyskania dofinansowania.
- Dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchu (CAPD), bez niedosłuchu.
Zlecenie uprawniające do refundacji wystawia lekarz audiolog na podstawie wyników badania przetwarzania słuchowego. - Dofinansowanie PCPR może otrzymać dziecko z orzeczoną niepełnosprawnością.
Roger On i Roger Focus II, instrukcja obsługi.
- Nadajnika Roger On
- Dwóch odbiorników Roger Focus II
Obsługa nadajnika:
Należy zawiesić nadajnik na szyi i przesunąć przełącznik na „I”. Nadajnik automatycznie łączy się z odbiornikami. Od tego momentu można korzystać z nadajnika. Nadajnik należy zawiesić za szyi. Na szyi nauczyciela powinien znajdować się wyłącznie nadajnik. Należy zdjąć wszelkie ozdoby, nie nosić swetrów z guzikami, innymi twardymi ozdobami. Każde stuknięcie nadajnika o twardą powierzchnie wywoła dyskomfort słuchowy u dziecka.
Wyłączenie nadajnika polega na przesunięciu przełącznika na pozycje „O”. Nie należy zabierać ze sobą nadajnika do innego pomieszczenia niż to, w którym znajduje się dziecko np. toaleta czy pokój nauczycielski. Nadajnik ma zasięg kilkudziesięciu metrów, działa również przez ściany.
Obsługa odbiorników:
Dziecko samodzielnie nakłada odbiorniki. Zostało poinstruowane przez protetyka słuchu jak to robić, przećwiczyło wkładanie i zdejmowanie. Potrafi zrobić to samodzielnie. Potrafi włączyć i wyłączyć odbiorniki.
Nadajnik prawy ma czerwoną końcówkę.
Nadajnik lewy ma niebieską końcówkę.
ZAKŁADANIE:
Należy przetrzeć silikonową końcówkę chusteczką medyczną.
Najpierw zakładamy większą część zauszną za małżowinę, następnie końcówkę czerwoną lub niebieską do otworu ucha. Należy dopchnąć końcówkę tak, aby cała zniknęła w przewodzie słuchowym. Dziecko powinno wyczuć moment, w którym końcówka jest na miejscu. Żyłka odchodząca od aparatu słuchowego powinna przylegać do skóry głowy.
ZDEJMOWANIE:
Należy zdjąć zza ucha a następnie chwytając żyłkę blisko otworu ucha wyjąć końcówkę z przewodu słuchowego.
Włączenie i wyłączenie odbiorników następuje przez otworzenie komory baterii (wyłączenie) i zamknięci komory baterii (włączenie) lub przytrzymanie dolnego przycisku na odbiorniku (w przypadku urządzeń ładowanych). Gdy dziecko nie używa urządzeń, powinny być przechowywane w bezpiecznym miejscu.
Podsumowanie
- Skoncentrowanie uwagi dziecka na wypowiedziach terapeuty.
- Lepszą percepcję dźwięków mowy w niesprzyjających warunkach.
- Szybsze postępy w terapii dzięki wyraźniejszemu odbiorowi informacji słuchowych.
Warto pamiętać: Dobór konkretnego nadajnika i odbiornika powinien być przeprowadzany w porozumieniu z protetykiem słuchu, rodzicami i innymi specjalistami prowadzącymi terapię. Tylko właściwie dopasowany system i prawidłowa obsługa zapewnią najlepsze efekty w rozumieniu mowy i usprawnią komunikację dziecka w każdej sytuacji.